Denne side indeholder forum-indlæg fra medio maj 2014 til ultimo 2016. Brug <Ctrl+F>  (dvs. hold Ctrl-tasten nede og tryk F), herefter skrives en søgetekst i det fremkomne søgefelt foroven i billedet, tryk så <Enter>. Klik 'Næste' eller 'Forrige' for at hoppe til flere forekomster af den søgte tekst.


Emne-id: 294
Skrog og indretning
Rorlejer
27-5-2014 21:32:29
Erik Skovsager
Jeg har broncelejer i min båd, som jeg har fået lavet for en del år siden. De har fået lidt slør, som giver noget støj, når jeg sejler med motor og mange omdrejninger. Støjen kan jeg fjerne ved at presse lidt stævnrørsfedt ned ovenfra. Olie kan også gøre det, men det løber jo hurtigt væk. (min båd er en 362, hvor toppen af rorstammen er synlig i dørken i cockpittet under et lille dæksel. Det er her man tilslutter et nødror. VH Erik Skovsager

Emne-id: 294
Skrog og indretning
Rorlejer
13-5-2014 18:10:36
Tom Hansen
Rorlejer til Contrasterne På generalforsamlingen i Roskilde i 2014, kom vi til at tale om materialer til rorlejer. Der er vel mange, som har lidt slør i rorlejerne, og der er givetvis en del, der har lavet nye rorlejer. De oprindelige er af bronze, og det er et godt gennemprøvet materiale, men det bliver slidt som alle andre materialer, og så skal de udskiftes. Et alternativ til nye bronzelejer er lejer af plastmaterialer. Plast har mindre friktion, men plast er mange ting. Plast optager vand og vokser, det skal man tage hensyn til ved bearbejdningen. Nylon vokser ret meget. Pom sælges under navnet Riatal af Rias i Roskilde. Materialet er Polyacetat. Deldrin er også lavet af Polyacetat. Pom og Deldrin er bedre materialer til rorlejer end nylon. På Hundested Propellerfabrik sværger de til Thordon, der både er et firmanavn og et produktnavn. Thordon er lavet af Elastomer. Thordon forhandles af P.N. Eriksen A/S i Odense Ham jeg talte med hos P.N. Eriksen pointerede, at Thordon er et levende materiale, og at man skal kende det for at kunne dreje et godt leje. Det gør de f.eks. på Hundested Propellerfabrik. Thordon giver op til 15 års garanti på rorlejer til erhvervsskibe.

Emne-id: 294
Skrog og indretning
Rorlejer
26-5-2014 14:14:07
Lars Andersen
tester

Emne-id: 294
Skrog og indretning
Rorlejer
27-5-2014 08:56:22
Børge Iwersen
Tom, tak for dit indlæg om rorlejer. Til almindelig oplysning har jeg i vinters fået skiftet mit nederste leje til et nyt i bronce. Pris 2760,- excl montage

Emne-id: 294
Skrog og indretning
Rorlejer
26-6-2014 15:27:47
Lars Andersen
Hej med jer
Til almindelig information ligger jeg stadig inde med en specialfremstillet aftrækker/isætter til skift af de massive rorlejer.
Kan sendes med posten mod betaling af fragten.
mvh
Lars Andersen

Emne-id: 294
Skrog og indretning
Rorlejer
26-6-2014 09:35:57
Niels Bækdal
Hej Tom
Jeg har fået lavet et bronce leje hos Mathis I ålborg for ca 10 år siden. Det er nu så slidt, at lejet er spændt helt sammen.
Derfor er jeg interesseret I et nyt leje. Jeg har massiv rorstamme.
Var det en ide, at høre om der er interesse for et fælles indkøb/ fremstilling.
Niels Bækdal

Emne-id: 296
Rig og sejl
Storsejl til 33 eren
7-8-2014 09:12:29
Niels Bækdal
Hej
Jeg skal have et nyt storsejl og overvejer at maximere kappen, og evt. korte agterliget lidt op, så masten kan hældes lidt mere bagover med en toggler I forstaget.
Er der nogen der har erfaring med større kappe I storsejlet, mere fart I let vejr, bedre højde ??
Overvejer et 3DL sejl fra North, har nogen prøvet det.

Emne-id: 296
Rig og sejl
Storsejl til 33 eren
29-9-2014 13:21:58
Niels Bækdal
Tak Tom, jeg går ind i dit målerbrev og finder størrelsen på dit sejl,
Ja, jeg prøver at hælde masten lidt mere bag over, for at få lidt mere tryk på roret i let vejr. Hvis den bliver for luvgerrig i hård vind, må jeg rigge om igen.
Niels

Emne-id: 296
Rig og sejl
Storsejl til 33 eren
9-8-2014 12:31:23
Tom Hansen
Jeg har et storsejl med en kappe, der i let vejr ikke kan gå forbi agterstaget. Jeg har sat en svirp på til at holde agterstaget ude. Jeg har skiftet agterstaget ud med et af dynema, fordi det er meget lettere end wire. Sejlmageren er helt sikker på at storsejl skal være store i toppen. Jeg har ikke ofret et 3dl sejl på os, men jeg har et fra UK med kulforstærkninger. Jeg mener ikke, at der er noget bedre end Norths 3dl. Min erfaring med det storsejl jeg har er, at det beholder facongen uanset trykket, og at agterliget ikke blafter. De moderne sejls styrke er strækkvaliteten, i let vejr tror jeg ikke de er bedre end hvide sejl. Min erfaring med de moderne duge er, at de ikke kan tåle "bank" derfor er de ikke så holdbare til forsejl,jeg har fjernet motorlanternen og sat forstærkning (nummerdug)på meget af agterliget på vores genua, men vores storsejl har holdt rigtig godt. Hvis du hælder masten agterud flytter du også sejlcentret agterud. Vil du det? Spørg sejlmageren.
mvh. Tom W Hansen

Emne-id: 297
Skrog og indretning
Sprayhood og telt
27-3-2015 23:37:23
Tobias Larsen
Hej Rune, må jeg have lov at spørge om, hvad du har givet for det
og om kvaliteten er i orden.

Mvh Tobias

Emne-id: 297
Skrog og indretning
Sprayhood og telt
31-8-2014 18:05:13
Rune Dyrvig
Tusinde tak Lars jeg vil give ham et kald.

Emne-id: 297
Skrog og indretning
Sprayhood og telt
27-8-2014 19:12:08
Lars Andersen
Jeg kender en udd. møbelpolstrer, der også er ferm til det med sprayhood og kaleche. Jan Christensen er fængselsbetjent i dag, men laver hynder og kalecher i fritiden på eget værksted. Han måler op på den konkrete båd, og laver det som man vil have det. Jeg er overbevist om at Jan er konkurrencedygtig. Han bor på Juelsmindehalvøen, så en idé kunne være at tage på weekend til Juelsminde, og få Jan ned at kigge på det. Han træffes på tlf. 2040 4204.

Ud over den mulighed, kan man nok få tingene lavet billigere i Sverige end i DK. Problemet er, at det er bøvlet, og at de skal have adgang til båden mindst to gange til opmåling og tilpasning. Evt. kan det kombineres med en ferie.

Emne-id: 297
Skrog og indretning
Sprayhood og telt
27-8-2014 10:44:48
Rune Dyrvig
Jeg har lige købt en Contrast 36 og skal i gang med lidt opdatering af denne, det første jeg skal er at have en ny sprayhood og et cockpit telt.
Er der nogen det kan hjælpe med et eller flere tip til nogen der laver disse
Jeg er med på at det er nemt med Google osv, men jeg vil selvfølgelig gerne have det i god kvalitet og billigt :-) så der også er råd til andre forbedringer.

Rune

Emne-id: 297
Skrog og indretning
Sprayhood og telt
28-11-2014 09:35:29
Rune Dyrvig
Lige en lille opdatering.

Jeg har nu haft kontakt til Jan og bestilt ny Sprayhood, cockpittelt og bomcover, til en rigtig fornuftig pris, og Jan er en utrolig behagelig fyr så indtil vidre kan jeg kun anbefale ham " :-) nu skal jeg j lige se hvad han laver inden armene ryger helt over hovedet.

Emne-id: 298
Motor
Generator overspænding 3GM30
31-8-2014 18:37:29
Erik Skovsager
Uha, det lyder ikke godt.
Det er helt sikkert noget som firmaer, der renoverer generatorer kan svare på. Vi har en her i Holstebro. Han er meget dygtig til den sl*gs.

HV elektro
Gartnerivej 17, 7500 Holstebro
97 42 65 44

Emne-id: 298
Motor
Generator overspænding 3GM30
31-8-2014 18:09:35
Rune Dyrvig
Jeg har opdaget at generator på min Yanmar 3GM30 motor lader med næsten 16,8 V
Er der nogen der har erfaringer med lign, eller ved om man kan justerer ladespændingen ned inden jeg splitter mit batteri helt ad??


Emne-id: 298
Motor
Generator overspænding 3GM30
5-1-2015 12:46:39
Rune Dyrvig
Opdatering.

Jeg endte med at bestille en ny Generator da det var lige så billigt som at rep. Den gamle. det var regulatoren der var stået af, og den model findes ikke længere.

Tak for hjælpen Erik

Emne-id: 300
Skrog og indretning
Lewmar luge
9-9-2014 21:24:16
Børge Iwersen
Lukkebesl*get til min forluge er gået i stykker og jeg har ikke fundet nogen, der kan levere et nyt. Min luge er af den game type, hvor lukkebesl*get sidder i hjørnet af lugekarmen. I nyere luger forstår jeg at de sidder på den lige del.
Er der nogen der kan hjælpe ?


Emne-id: 301
Rig og sejl
højde
9-9-2014 21:45:57
Børge Iwersen
Hej.

Jeg har i stigende grad et problem med at holde højde. Især i forhold til alle de X både vi har i området.
Jeg har en stor genua og en 110 % fok som forsejl, indrømmet - ikke helt nye.
Men jeg synes at skødeskinnen er anbragt således at sejlet bare ikke kan komme så langt ind som på X-bådene.
Vi bruger ca. 100 grader til at lave en vending. Jeg vil mene at det skal kunne gøres på 90 grader.
Jeg har en selvkødeskinne til forsejlet, men bruger den ikke, da jeg ikke har et selvskøde forsejl. Jeg tror heller ikke helt på at det kan trække godt nok uden overlap med storsejlet.

Nogen der kan bidrage med erfaring ?

Børge


Emne-id: 301
Rig og sejl
højde
12-9-2014 11:38:41
Niels Bækdal
Hej Børge
Contrasten skal kunne gå så højt, at vendevinklen bliver ca. 90 grader.
Når det er sagt, kan jeg heller ikke gå så højt som X-bådene (x332)uden at miste farten.
Det er vigtigt at prioritere fart frem for højde, når farten er som den skal være kan der søges højde , men hvis ikke farten kan holdes, skal der faldes igen. Hvis man søger højde før farten er bygget op, kan man let risikere at sejle 0,3 knob for langsom.
Jeg justerer en del på mine vanter. I hård- og mellemluft skal topvanter stå meget stramt , over 20% af brudlast, I svag til meget svag vind, er det nødvendig at slække op til 3 omgange på ydervanterne for at få hulet genuaen tilstrækkeligt ved at forstaget falder ud.
Det er egentlig kappen på storsejlet, der giver den sidste højde. Storsejlet skal skødes så hårdt hjem, at øverste sejlpinds agterende er parallel med bommen. Hvis kappen falder ud mistes højde. Jeg sætter hækstaget let I svag - mellemluft, først hvis båden føles overpowered, hales I hækstaget, ved 10 m/s er hækstaget hevet meget hårdt, hereafter rebes. Jeg skøder stort set altid genuaen, så sejlet er 8-10 cm. fra salingshornet.
Alt i alt: nej contrasten går ikke så højt som X-erne, søg fart, for C33 6 - 6,3 på kryds afhængig af bølgerne C36 måske 0,2 hurtigere.
For meget hækstag , eller for løst skødet storsejl koster højde.

Håber dette kan være en hjælp.

Niels

Emne-id: 302
Køb og salg
Storsejl Sælges
28-11-2014 12:24:18
Rune Dyrvig
Jeg har 2 stk. Storsejl som jeg ikke har brug for mere

Der er gennemgående sejlpinde i det ene og alm sejlpinde i det andet.
Begge sejl er i fin stand og der er mange sæsoner i sejlende endnu.

Samtidig har jeg en Genua der er lavet til rulle som jeg heller ikke har brug for mere.

Storsejl med gennemgående sejlpinde. kr 3500 kr
Storsejl med korte sejlpinde 
 
 
 
 
 
 
kr 2000 kr
Genua til rulle 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
kr 3000 kr

https://www.dropbox.com/sh/owej9tc73ew58w7/AAANnE3wNl5pJVCWIMVLJrjKa?dl=0

kopier linket for at se billeder

Mvh.
Rune Dyrvig
20338277
rune.dyrvig@gmail.com

Emne-id: 303
Køb og salg
Rullebom Sælges
27-5-2015 06:28:34
Rune Dyrvig
Rullebommen er Solgt

Emne-id: 303
Køb og salg
Rullebom Sælges
15-12-2014 11:17:40
Rune Dyrvig
Furlerboom Sælges.

Bommen er at typen Furlerboom, og er laver at Steen Kjølhede.
Alt fingere på rullebommen og den har ingen skader.

Bommen er er lavet til 4 meter lang underlig og har siddet på en Contrast 36 men kan også passe andre både.

Der medfølger et fint fladt storsejl der er en del sæsoner tilbage i endnu.

Jeg har en god kontakt til en sejlmager, der gerne vil hjælpe med en god pris på et andet storsejl hvis det ønskes.

Med en rullebom kan man selv bestemme hvor meget man vil rulle ud eller ind og utroligt nemt at rebe.

Billeder på linket herunder.

https://www.dropbox.com/sh/lxhd39ym62yh4uu/AAAEh_S-xJVT0ZmWlSnei-G7a?dl=0

Pris ide:

10.000 for bommen alene

13.000 for bom med storsejl.

Rune Dyrvig
tlf. 20338277

Rune.dyrvig@gmail.com





Emne-id: 304
Kapsejlads
Classic Fyn rundt 2015
20-4-2015 13:28:51
Rune Dyrvig
Nå Kom Så Contrast sejlere. der er ikke mange tilmeldte. eller så at sige der er kun 1, og det er mig.:-)



Emne-id: 304
Kapsejlads
Classic Fyn rundt 2015
5-1-2015 11:17:33
Rune Dyrvig
Hej Alle Contrastsejlere.

Jeg vil opfordre til at melde jer til Classic Fyn Rundt fra Kerteminde. Det har jeg gjort.
Det kunne nu være sjovt hvis vi kunne blive et par stykker, både for konkurrencen og det sociale.

Sejlerhilsner Rune Dyrvig

Contrast 36 DEN 43 Victoria

Emne-id: 305
Klub og hjemmeside
Facebookside
9-1-2015 21:43:52
Erik Skovsager
Rigtig god idé, Rune!!
Måske er det vejen til lidt mere liv i klubben?

Emne-id: 305
Klub og hjemmeside
Facebookside
5-1-2015 12:33:01
Rune Dyrvig
Jeg har oprettet en Facebook side. for Contrastsejlere.
Min tanke med den er at gøre det lidt hurtigere at kommunikere og søge råd i forbindelse med vores contrast både. samt dele gode oplevelser, og muligvis gøre det lettere at samles med ligesindede.

Kopier nedenstående link.


https://www.facebook.com/groups/717268855058496/

Emne-id: 306
Skrog og indretning
Langsgående skot i agterkistebænk
9-1-2015 21:51:20
Erik Skovsager
Jeg har også et langsgående skot i min værftsapterede c362 fra 1986.
Skottet er ca. 20 cm. højt og virker da vist bare som en sl*gs rumdeler, der forhindrer, at indholdet rutsjer fra side til side under sejlads.
Lige foran det langsgående skot går et tværgående skot (i min båd). Det efterlader et smalt rum mellem skot og agterkahyt, hvor rorstammen går igennem og hvor stophaner til selvlæns sidder.
Det langsgående skot stiver det tværgående af.
Du har ret i, at det nogen gange ville være rart, det ikke var der, men uden skot bliver rummet meget stort og uhåndterligt, synes jeg.
Jeg har ikke haft lyst at fjerne det i de snart 22 år jeg har sejlet med Céleste.

Emne-id: 306
Skrog og indretning
Langsgående skot i agterkistebænk
5-1-2015 12:43:55
Rune Dyrvig
I min Contrast 36 er der et langsgående skot i agterkistebænken, jeg kan ikke se om det er noget der er monteret fra værftet eller det er eftermonteret. Det sidder lige midt i kistebænken og optager en del plads. eg kan ikke umiddelbare se at det afstiver noget, mon de er en herinde der kan hjælpe med en forklaring på dette?? Jeg ville nemlig gerne fjerne dette for at frigive noget plads.



Emne-id: 306
Skrog og indretning
Langsgående skot i agterkistebænk
5-1-2015 21:58:10
Johs Dalbjerg
Hej Rune
Jeg kan ikke svare på, hvorfor du har et langsgående skot i din Contrast. Jeg har en Contrast 36 bygget i 1986 og søsat i 1987, her er der ikke monteret et langsgående skot i kistebænken. Der er et skot, som går på tværs i båden, hvor den langsgående kistebænk slutter. Min båd er værftsapteret, så her har man ikke set det nødvendig med det pågældende skot.
mvh
Johannes Dalbjerg.

Emne-id: 307
Skrog og indretning
reparation af den røde stribe
1-3-2015 16:23:26
Børge Iwersen
Jeg har haft en skade i den øverste røde stribe og har haft den på værft for at få det repareret.
Det blev en mere vanskelig operation end forventet og jeg kan kun anbefale at andre enten maler den røde stribe eller lægger vinyl tape på.

Reparationen er udført helt fint og der er lagt et godt lag rød gelcoat på hvor skaden var, med glasfiber bagved og det hele.
Men det var noget af en opgave at få farven til at passe
Den af den svenske klub opgivne farve, Jotun 2005, passede ikke på den øverste stribe. (Derimod passer den ret godt på den røde stribe i vandlinien, som jo så ser lidt anderledes ud. Det er ikke gelcoat)
Men inge vej udenom. Farven skal håndmixes
Hertil kommer at contrasterne er sprøjteoplagt. Det betyder at den røde stribe er ganske tynd og man kan let komme til at slibe igennem den ind til det hvide inde bagved.
Det gav ingen problemer, der hvor reparationen er udført, men i overgangen imellem den nye gelcoat og den gamle kan et kritisk øje se at den røde farve er tynd.

Emne-id: 308
Rig og sejl
Tætning af mast
10-3-2015 10:29:54
Erik Skovsager
Mange contraster døjer sikket ligesom min med at der trænger vand gennem masten ned i kølen. Utætheden er i 'proppen' hvor masten går gennem ruftaget - eller i de små rum, hvor ledninger kan føres ved siden af hulkelen.
Jeg har fået min tæt på følgende måde (utætheden var i det store hulrum).
Jeg har lukket drænhullerne i masten med tape og derefter fyldt vand i masten. Med et endoskop (et inspektionskamera som det man får stukket i halsen, hvis man har problemer i spiserøret), som jeg har købt hos Aldi for 500 kr. kigger jeg op i masten under proppen ved at stikke endoskopets kamera ind i hullerne til terminalerne, der holder mastekraven på plads. Nu kan jeg se, hvor vandet kommer ind.
Derefter lukker jeg vandet ud af masten og lader det hele tørre. Derefter lukker jeg igen mastedrænene og med en injektionssprøjte med en grov kanyle sprøjter jeg et tætningsmiddel ind og forsøger at ramme, hvor utætheden er. Tætningsmidlet hedder noget så underligt som Captain Tolleys Creeping Crack Cure. Det fås hos f.eks. Masnedø og koster 69 kr. for 60 ml. Det er en vandtynd, mælkehvid væske, som trænger ind i selv de mindste sprækker og lukker. Er sprækken for stor løber det meste af væsken igennem (du får mælk under masten). Så må processen gentages, måske flere gange. Jeg har brugt 3 flasker, men har også fråset med det.
Men NU er masten tæt!!

Emne-id: 309
Skrog og indretning
Sprayhood og kaleche Contrast 33
27-3-2015 23:26:16
Tobias Larsen
Jeg skal have købt en ny sprayhood og kaleche til min Contrast 33.
Har fået pris ind fra Kapell och Annat i Malmø. De lave super kvalitet, men billigt er det ikke.
Er der nogle som har nogle gode forsl*g tilleverandører og evt. priseksempler?

På forhånd tak.

Mvh Tobias Larsen

Emne-id: 310
Motor
Saltkølevand
31-5-2015 11:29:48
Tom Hansen
Det kan man godt, men man skal tage højde for bølgehøjden, hækbølgen og krængningen under sejlads, så der skal være god margin.
mvh
Tom

Emne-id: 310
Motor
Saltkølevand
28-5-2015 22:42:08
Kresten Breiner
Tak for svaret Tom, kan man så sige at hvis saltvands udtaget sidder noget højere end vandspejlet kan udtaget føres direkte i udstødningen?

Mvh.
Kresten.

Emne-id: 310
Motor
Saltkølevand
28-5-2015 17:04:49
Kresten Breiner
Yanmar 2GM20(f) i Contrast 33. Når motoren har kørt bare 15 min ligger der vand nede bag motoren. Jeg har mistanke til at udstødningen er utæt, men hvordan kommer man nemmest ind for at checke det. Og hvis det er det, kan man så reparere eller skal den skiftes.
Der går en hvid slange fra saltvands udtaget på køleren, ned og bagud. Og der kommer en tilbage som går i udstødningen. Ude bagved mødes de i en lille dims som jeg ikke aner hvad er. I manualen går der bare en kort slange fra saltvands udtag og direkte ned i udstødningen. Hvorfor den tur bagud og tilbage igen?

Mvh.
Kresten.

Emne-id: 310
Motor
Saltkølevand
29-5-2015 20:02:58
Kresten Breiner
Problemet er løst. Det var anti hævert ventilen der var utæt. Der løb så lidt vand ned langs slangen og ned i bunden af båden. Det endte så nede bag motoren, og hvis der kom meget løb det videre ned i bagerste kølrum.
Tak for tippet Tom, nu er man så blevet lidt klogere.

Mvh.
Kresten.


Emne-id: 310
Motor
Saltkølevand
28-5-2015 22:18:37
Tom Hansen
Den ekstra omvej for kølevandet er for at sikre at kølevandsafgangen ikke kommer til at virke som hævert og fylde motoren med vand. Jo lavere mororen ligger i forhold til det udvendige vandspejl jo mere nødvendigt er det. Den lille dims ude bagved er en ventil, der lukker luft ind, hvis der er undertryk i udstødningsslangen. Foroven i dimsen er der en lille ventil, der skal holdes ren for at systemet virker rigtigt.Skil den ad, og se om det ser fornuftigt ud. I stedet for ventilen kan man også have en tynd slange, der går fra toppen og ned til en gennemføring, lidt vand kan så løbe ud den vej. Slangen vil så også kunne virke den anden vej og suge luft ind, når der er undertryk i den. Det kommer der, når der ikke er tryk fra udstødningen.
mvh
Tom W Hansen

Emne-id: 311
Kapsejlads
Njordsejladsen fra Bogense
8-6-2015 08:33:40
Rune Dyrvig
Contrastsejlere, på Lørdag den 13-6-2015 er der en distancesejlads fra bogense som hedder Njordsejladsen, er der nogen det har lyst til at komme og banke mig på vandet.

Læs mere på

WWW. Njordsejladsen.dk

Emne-id: 312
Kapsejlads
Brandsø Rundt 2015
31-7-2015 19:55:39
Rune Dyrvig
Hej Alle.

Victoria Contrast 36 Fra Bogense
Sejler Brandsø Rundt 5 Sep 2015

Er der ikke nogen der har lyst til at komme og "Lege"

http://www.brandsoerundt.dk/

Emne-id: 314
Kapsejlads
Film fra min sejlads Silverrudder 2015
25-10-2015 13:16:54
Rune Dyrvig
Her kommer en video jeg har lavet i forbindelse med min sejlads singlehand rundt om Fyn.

Jeg beklager den lidt forringede lydkvalitet.

Kopier nedenstående link til din WWW.adresselinie,
eller go på youtube og søg på.

Silverrudder 2015 Contrast 36


https://www.youtube.com/watch?v=By1pegkhLIA

Hilsen Rune



Emne-id: 315
Køb og salg
Faldspil
16-11-2015 09:50:53
Tom Hansen
Jeg har et Lewmar Single 8 speed spil tilovers.
Det kan købes for 300 kr.
mit tlf. nr. 51 89 82 94

Emne-id: 317
Skrog og indretning
2 kg gasflasker udgår
3-3-2016 17:11:30
Erik Skovsager
Jeg sejler med en 3 kg blå gas. Den kan da sagtens være i brønden uden ombygning. Og med låget på. Jeg har en 362/37'er, måske gør det en forskel?

Emne-id: 317
Skrog og indretning
2 kg gasflasker udgår
7-3-2016 08:53:44
Henrik Smidt
Det er en Contrast 33 jeg har. Problemet eksisterer tilsyneladende ikke i en 36.

Emne-id: 317
Skrog og indretning
2 kg gasflasker udgår
3-3-2016 10:40:11
Børge Iwersen
Jeg har haft helt det samme problem og har reelt ikke løst det. Jeg har taget låget af gaskassen og sejler lige pt uden låg.
Håber at nogen har en rigtig god løsning og vil dele den med os.

Emne-id: 317
Skrog og indretning
2 kg gasflasker udgår
3-3-2016 09:45:54
Henrik Smidt
Jeg har en 2 kg International gasflaske i ankerbrønden.

Disse flasker er udgået, så derfor er jeg nødt til at bygge brønden om, så der er plads til den højere 3 kg flaske.
Det betyder at bunden af flaske beholderen skal saves ud og rykkes længere ned.

Er der nogle af jer der har prøvet det?


Emne-id: 318
Skrog og indretning
Fremstilling af nederste rorlejer
15-3-2016 13:19:59
Rune Dyrvig
Er der nogen der kan hjælp

Jeg har taget mit ror af og kan konstatere der er ca 2 mm slør i det nederste rorleje, lejet er 2 halvskåle.

Jeg jagter et sted hvor jeg kan få drejet nogle nye, og ja det skal jo være billigt da jeg jo hellere vil bruge pengene på lir i stedet,
Er der nogen der har nogle erfaringer omkring dette???


Rune

Emne-id: 320
Skrog og indretning
Nyt rat.
8-12-2016 09:48:07
Rune Dyrvig
Jeg til tænker at lave et større rat til min 36ér jeg syntes det er lige lille nog til når vi sejler race og alle mand sidder på kanten. er der nogen der har erfaringer med at udskifte rattet?