Contrast Klub DK Websted
Forum start Forum start » Teknik og praksis » Skrog og indretning
  Aktive emner Aktive emner RSS Feed - Vandindtrængen
  FAQ FAQ  Søg i forum   Opret ny bruger Opret ny bruger  Log ind Log ind

Vandindtrængen

 Besvar Besvar
Forfatter
Besked
Lars Andersen Se drop down
Gæst
Gæst
Indlæg funktioner Indlæg funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Lars Andersen Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Emne: Vandindtrængen
    Sendt: 04.Juli.03 kl. 21:19
Jeg har et irriterende problem med båden som jeg her rundsender.
Vandindtrængen i stævnen i venstre side efter sejlads i grov sø. Har mistanke til en el. flere af pulpittens 4 gennemføringer, hvor laminatet synes at give efter for bespændingen og/eller de sl*g pulpitten må have fået i tidens løb (revner omkring gennemføringer og området omkring ser let sænket ud. En anden mistanke er utæt laminering af skottet mellem ankerbrønd og forkahyt, specielt i overkanten. Sikkert er det at venstre hynde bliver våd og sengetøjet med-træls. Har nogen haft lignende oplevelser og løst dem?
Til top
S. Lindholt Se drop down
Gæst
Gæst
Indlæg funktioner Indlæg funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér S. Lindholt Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 04.Juli.03 kl. 22:31
M.h.t. vandindtrængning har jeg helt det samme problem. På sommerferien kravlede jeg ned i forkøjen medens vi bankede søer tværs over Kattegat. Og så var det tydeligt at se hvor det kom fra hos mig. Bagerste gennemføring til forpulpit og gennemføringen til 1. septerholder set forfra i bagbord side. Jeg har også en mistanke til en af de skruer der holder fenderlisten, men er ikke helt sikker.
Iøvrigt er det min opfattelse at det hvide lim/tætningsmasse, der er blevet anvendt under fremstillingen af båden måske er ved at være for hårdt på udsatte steder,således at det ikke tætner mere. Min båd er fra 83/84.

Jeg har lidt det samme problem med lugen ved nedgangen. Når sprayhood´en er slået ned og det regner/sprøjter kommer der vand ind bag ved det forreste karmstykke. Jeg skal have lugen afmonteret og tætnet inde bagved, men da lugegaragen er indstøbt i skroget er det ikke helt let. Jeg har lidt svært ved at se hvordan de overhovedet har monteret det i sin tid. Gad vide om de har limet denne forreste del af karmen som det allersidste?? Er der nogen som ved hvordan det skal gøres?    
Til top
Lars Andersen Se drop down
Gæst
Gæst
Indlæg funktioner Indlæg funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Lars Andersen Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 06.Juli.03 kl. 20:34
Vedr. vandindtrængen foran. Jeg har det mildt sagt dårligt med tanken om at lim-fugemassen mellem de 2 skrogdele skulle være årsagen p.g.a. hårdhed og revnedannelse. Det er jo et skrækscenarie der vil noget! Når jeg pirker lidt i massen virker den nu ikke hård - vælger derfor at tro det må være i gennemføringerne...
Til top
Henrik Søegaard Se drop down
Gæst
Gæst
Indlæg funktioner Indlæg funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Henrik Søegaard Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 06.Juli.03 kl. 22:18
Pudsigt nok har jeg også haft kvaler med vandindtrængen ved nedgangsluge og SB-side af prædikestol. Problemet ved prædikestolen er løst, men utæthed ved luge når sprayhood ikke er rejst, eksisterer stadig.
Til top
Børge Frost Iversen Se drop down
Gæst
Gæst
Indlæg funktioner Indlæg funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Børge Frost Iversen Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 27.Juli.03 kl. 15:04
Til Henrik Søegaard:
Du skrev at du også har problemet med at der er lidt utæt omkring karmen ved lugen, når sprayhooden ikke er oppe.
Jeg talte med en bådbygger og han foreslog at man laver en fals langs ydersiden at den langsgående del af karmen ved overgangen mellem træ og glasfiber. Skulle kunne lade sig gøre med lidt behændighed med en vinkelsliber. Herefter lægges en pølse af tætningsmasse hele vejen rundt om karmen. Tværskibs må man nøjes med at lægge den udvendig, da man ikke kan komme til at lave en fals p.g.a. lugegaragen. Den lægges ved at bøje spidsen af en patron ved at varme den op med et fyrtøj eller lignende.
Lugen skal selvfølgelig af først.
Hvis den bliver glittet pænt tror han bestemt at den bliver tæt.
Til top
Jens Madsen Se drop down
Gæst
Gæst
Indlæg funktioner Indlæg funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Jens Madsen Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 27.Juli.03 kl. 17:10
Angående utætte luger:
Jeg har set en sådan, og hjulpet med at reparere. Det var opstået om vinteren, medens båden stod i stativet. Båden stod med stævnen løftet for højt, så vandet ikke kunne løbe ud af de 2 lænsehuller i forenden af garagen. Der står så konstant vand foran lugen, og med frosten bliver det ikke bedre. Lugen skal af og det gøres ved at tage tværkarmen af. Den er skruet ind i overbygningen og fugelim ned mod overbygningen, skær med en tynd stanleykniv nedefra, så kan den vrides fri. Så kan lugen trækkes ud, og man kan se hvor den er utæt. Det er helt sikkert i de 2 hjørner. Hvis det er de 2 langsgående karme, skal loftet tages ned, for at få de skruer ud som er skruet op nedefra, og ligeså med fugelim. Det kan også gøres som Børge Frost beskrev. Når tværkarmen sættes på igen husk at få lim på enderne, for det er der den bliver utæt. Lugen slår jo imod hvis man lukker for hårdt.
Til top
 Besvar Besvar
  Del emne   

Skift forum Forum tilladelser Se drop down

Forum Software by Web Wiz Forums® version 10.18
Copyright ©2001-2014 Web Wiz Ltd.