Contrast Klub DK Websted
Forum start Forum start » Teknik og praksis » Motor
  Aktive emner Aktive emner RSS Feed - Tæring på propel
  FAQ FAQ  Søg i forum   Opret ny bruger Opret ny bruger  Log ind Log ind

Tæring på propel

 Besvar Besvar
Forfatter
Besked
Guests Se drop down
Gæst
Gæst
Indlæg funktioner Indlæg funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Guests Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Emne: Tæring på propel
    Sendt: 27.August.03 kl. 17:27
Min foldepropel er flere steder kraftigt angrebet af tæring, propellen er monteret i juli måned i år og tærezinken på drevet og gearkasse er begge monteret i foråret 2002.
Tærezinken på drevet er angrebet normalt efter 1 sejlsæson.

Har nogen af jer oplevet en propel blive angrebet af tæring eller noget tilsvarende, eller har opskriften på hvordan problemet kan løses, hører jeg gerne fra jer.
Til top
Jan Nielsen Se drop down
Contrast Klub DK
Contrast Klub DK


Medlem siden: 02.August.03
Point: 19
Indlæg funktioner Indlæg funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Jan Nielsen Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 27.August.03 kl. 17:28
Henrik, jeg har haft det en enkelt gang. Dengang skyldes det at forbindelsen mellem zink og propel ikke var god nok. Man kan måske kontrollere forbindelsen med et ohmmeter.
Til top
Guests Se drop down
Gæst
Gæst
Indlæg funktioner Indlæg funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Guests Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 27.August.03 kl. 17:30
Jeg har en del problemer med galvanisk tæring på min ny indkøbte FlexOFold foldepropel, så derfor har jeg allierede mig med en svagstrømsingeniør, som her til aften har udmålt alle forbindelser i båden uden at finde en eneste fejl i ledningsnettet.
Men fejlen har vi måske alligevel fundet, når alle forbindelser til batterierne bliver afbrudt/afmonteret trækker drevet 840 milliamp. fra vandoverfladen og ned til drevet. dvs. at båden i sig selv skaber strømmen.
Det betyder at den nye foldepropellen, drevet og zinckanoden tilsammen afgiver strøm som forårsager galvanisk tæring på foldepropellen.
Så nu må båden på land og have monteret en anden propel, for at se om det kan afhjælpe problemet...
Til top
Erik Skovsager Se drop down
Contrast Klub DK
Contrast Klub DK


Medlem siden: 02.August.03
Point: 38
Indlæg funktioner Indlæg funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Erik Skovsager Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 27.August.03 kl. 17:31
Måske kunne det tænkes at strømmen kommer fra nabobåden. Jeg har lidt tæring i en goripropel. Den er isoleret fra drevet, idet der er et 'gummilag mellem akslen og skruen. Gorien garanterer at der ikke kan komme galvanisk tæring fra strøm fra egen båd, men at det ikke vil være usandsynligt at det kommer fra 'omgivelserne'. Måske skulle du snakke med naboen.
Til top
Finn Hendil Se drop down
Contrast Klub DK
Contrast Klub DK


Medlem siden: 02.August.03
Point: 12
Indlæg funktioner Indlæg funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Finn Hendil Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 09.Marts.05 kl. 01:36
En galvanisk beskyttelse af propellen skal lave en spændingsforskel til vandet, og sørge for at vende strømmen til propellen, så den ikke tæres. Derfor er jeg ikke sikker på at fejlen ligger der. Nogle af de smarte ladeapparater der sælges, er ikke isolerede mellem 220 Volts nettet og 12 Volts udgangen, men kan give strøm gennem de metaldele der er i vandet og har forbindelse til motor og dermed minussiden på batteriet. Det kan også være en forklaring.
Til top
 Besvar Besvar
  Del emne   

Skift forum Forum tilladelser Se drop down

Forum Software by Web Wiz Forums® version 10.18
Copyright ©2001-2014 Web Wiz Ltd.