Contrast Klub DK Websted
Forum start Forum start » Teknik og praksis » Motor
  Aktive emner Aktive emner RSS Feed - tæring på foldepropel
  FAQ FAQ  Søg i forum   Opret ny bruger Opret ny bruger  Log ind Log ind

tæring på foldepropel

 Besvar Besvar
Forfatter
Besked Sortering i omvendt orden
Lars Andersen Se drop down
Contrast Klub DK
Contrast Klub DK


Medlem siden: 02.August.03
Point: 113
Indlæg funktioner Indlæg funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Lars Andersen Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Emne: tæring på foldepropel
    Sendt: 23.Marts.12 kl. 09:10
Tror lige du skal læse indlægget igen. Propellen har IKKE forbindelse til drev og motor, og dermed nogen strøminstallation.
Yanmar-drevet har selvfølgelig zinkring, men den har ingen betydning her.
Til top
Gert Hald Se drop down
Contrast Klub DK
Contrast Klub DK


Medlem siden: 04.September.05
Point: 7
Indlæg funktioner Indlæg funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Gert Hald Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 23.Marts.12 kl. 08:16
Dit drev har forbindelse til motoren og saltvand er strømledende så sæt en anode på
Til top
Lars Andersen Se drop down
Contrast Klub DK
Contrast Klub DK


Medlem siden: 02.August.03
Point: 113
Indlæg funktioner Indlæg funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Lars Andersen Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 22.Marts.12 kl. 21:25
Min kun én sæson gamle foldepropel har været udsat for stærk tæring i løbet af sidste sæson. Det kan være sket på kort tid - det vides ikke. Se billeder nederst.
Propellen er en 2-bl. Flexofold uden zinkanode. Propellen er isoleret fra aksel/drev med en muffe af kunststof eller gummi.

Flexofold anbefaler at man prøver uden zink, da det er deres erfaring at det mindsker begroningen kraftigt. Ruerne kan ikke lide det tynde oxydlag der dannes, når der ikke er zink på den.
Fra 2009 isolerede man propel fra nav, og undlod også zink'en.
Se denne artikel Aldrig mere ruer.
Spørger man dem i dag, så monterer man nu zink på den 2-bl. "for at tilfredsstille køberen og give denne muligheden for at gøre det han har det bedst med", som man siger.

Mit hovedbrud er: Eftersom propel er isoleret kan jeg ikke se den kan blive 'pol' i en elektrolytisk proces. Min propel hævdes af FF at have været udsat for dette, da galvanisk tæring ikke kan 'løbe så hurtigt.
Til orientering (selvom jeg, som sagt, ikke kan se sammenhængen): Jeg ligger kun med landstrøm på ture med overnatning. Jeg har landjord med ombord, men den har ingen forbindelse til batteriminus - det er målt!

Gode forsl*g til mulige forklaringer søges.




Til top
 Besvar Besvar
  Del emne   

Skift forum Forum tilladelser Se drop down

Forum Software by Web Wiz Forums® version 10.18
Copyright ©2001-2014 Web Wiz Ltd.