Contrast Klub DK Websted
Forum start Forum start » Teknik og praksis » Skrog og indretning
  Aktive emner Aktive emner RSS Feed - Rorhavari på 36’er nr. 63
  FAQ FAQ  Søg i forum   Opret ny bruger Opret ny bruger  Log ind Log ind

Rorhavari på 36’er nr. 63

 Besvar Besvar
Forfatter
Besked
Lars Andersen Se drop down
Contrast Klub DK
Contrast Klub DK


Medlem siden: 02.August.03
Point: 113
Indlæg funktioner Indlæg funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Lars Andersen Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Emne: Rorhavari på 36’er nr. 63
    Sendt: 13.Oktober.06 kl. 23:23
De lasker, eller hvad det nu er, der holder roret fast på rorstammen må være knækkede(eller knækket svejsning).
Jeg mistede for et par dage siden styringen - en ret 'klam' oplevelse, men dog et ualmindeligt heldigt sted og tidspunkt, og efterfølgende bugsering i havn skete uden skader, selvom det ikke var specielt let uden styremulighed.
Rorstammen bevæges altså helt normalt, men 'spaden' lever sit eget frie liv. På en generalforsamling for et par år siden, fortalte et medlem om en lignende hændelse.

Mine spørgsmål er nu: Hvordan er roret bygget op indvendig, og hvordan adskilles det? Kender nogen endvidere til et reparationssted, helst i Jylland?
Til top
Kai Mogensen Se drop down
Contrast Klub DK
Contrast Klub DK


Medlem siden: 28.Februar.06
Point: 4
Indlæg funktioner Indlæg funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Kai Mogensen Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 25.Oktober.06 kl. 21:28
Da vi var samlet til sommertræf på Samsøe i år, hørte jeg om et tilsvarende tilfælde. Her fortalte skipper på C36/33 fra Gyldendal at han havde tabt roret under sejlads. Du kunne evt. kontakte ham for at høre hvordan han fik båden sejlklar igen.
Til top
Lars Andersen Se drop down
Contrast Klub DK
Contrast Klub DK


Medlem siden: 02.August.03
Point: 113
Indlæg funktioner Indlæg funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Lars Andersen Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 21.November.06 kl. 20:30
VIGTIG INFORMATION ang. rorhavari:

Efter afmontering af roret med fjernelse af de 2 bærearme på skægget, viste det sig, at selve rorstammen var knækket, 2-3 cm nede i roret. Altså præcis det havari alle daværende Contrastejere blev advaret om af værftet i slutningen af 80'erne (se brevene fra dengang i andet forum). Min båd har altså ikke fået ny massiv rorstamme, sådan som værftet dengang tilbød at montere.

Jeg har talt med Pronavia om det og et nyt ror med massiv stamme koster SEK 21.000,- + moms og fragt.
De fortæller også at mange har haft havari (!) og flere vil komme til efterhånden som bådene ældes!

Fra min side skal der derfor lyde en kraftig opfordring til at få tjekket sit ror, nu hvor båden er på land. Hårdest belastet er rorstammen fra lige indenfor rorbladet og op til bundlejet - altså indenfor ca. 10 cm. Belastningen øges kraftigt hvis lejet i bærearmene har slør, ligesom bundlejet heller ikke bør have slør.

Jeg kan i dette indlæg ikke afgørende informere om, hvorvidt en reparation er mulig. Jeg har skåret noget af laminatet på roret væk, for at se opbygningen. Roret er fyldt med en masse ligesom spartelmasse. Laminatet er ca. 5 mm, men roret er altså helt massivt. Det er derfor tvivlsomt om roret kan repareres, da en frigørelse af den gamle stamme med påsvejsede lasker (fladjern) vil betyde en total ødelæggelse af roret.
Til top
 Besvar Besvar
  Del emne   

Skift forum Forum tilladelser Se drop down

Forum Software by Web Wiz Forums® version 10.18
Copyright ©2001-2014 Web Wiz Ltd.