Print side | Luk vindue

autopilot, ST2000+

Udskrevet fra: Contrast Klub DK
Kategori: Teknik og praksis
Forum navn: El og instrumenter
Forum beskrivelse: Spørg og del vedr. el-system og elektronik
Web-adresse: http://www.contrastklub.dk/forum/forum_posts.asp?TID=63
Udskrevet den: 22.November.17 kl. 04:36
Version: Web Wiz Forums 10.18 - http://www.webwizforums.com


Emne: autopilot, ST2000+
Indlæg fra: Finn Hendil
Emne: autopilot, ST2000+
Posteringsdato: 12.August.03 kl. 23:32
jeg har en Raymarine autopilot som volder
visse problemer med hensyn til at holde
kursen. Den er købt i begyndelsen af juni
i år, og jeg har kæmpet for at få den til at
styre lige ud. Fra tidligere autopiloter
jeg har haft, ved jeg at det kan lade sig
gøre at holde en stabil kurs. Alle har været
Autohelm, og det er det samme som det der nu
hedder Raymarine.
I ST2000+ skal man selv justere en del
parametre for at få den rigtige kontrol over
båden, specielt forstærkning og dæmpning.
Umiddelbart lyder det let at justere piloten,
man skal bare finde en gain som giver et
perfekt sving på 40 grader, og det er ikke
svært, men det er bare ikke nok.
Efter siden at have prøvet mange kombinationer
af gain og dæmpning er det ikke lykkedes at få
autopiloten til at makke ret.

Den styrer i en zig-zag på +/- 8 grader fra
på den ønskede kurs. Det er endda helt fladt
vand jeg har prøvet på.
Hvis gain skrues for langt ned tabes
kontrollen, og det samme sker hvis dæmpningen
er for stor.

Hvis man sejler i snævre farvande, er det
lidt forvirrende at zig-zagge på den måde,
og det samme gælder når man møder en båd
på modsat kurs.

Jeg har skrevet til Raymarine i London, men
det ser ikke ud som om de læser/forstår hvad
jeg skriver idet deres svar er ret
intetsigende. (jeg er vant til at skrive på
engelsk om maritime tekniske sager, så mit
sprog er testet gennem mange år).
Det virker som om jeg har fat i et ømt punkt.

Min tolkning af zig-zag styringen, er nærmet
at der er en softwarefejl i piloten, som der
ikke er en løsning på. (jeg mistænker det
indbyggede kompas for at have en meget grov
opløsning, som kan udkompenseres hvis der
er nogen bølger til at skvulpe med båden).

På fladt vand er det ret beroligende at skifte
til en gammel Autohelm 1000, som er knapt så
avanceret i software, men som kan styre helt
lige ud.

For at runde af, kan jeg tilføje at min nabo
i hjemmehavnen har akkurat de samme problemer
med sin ST2000+. Han har en Grinde.

Er der nogen som skulle have et godt råd, enten
til hvordan man får sin ST2000+ til at styre
lige ud, eller blot hvordan man får et ordentligt
response fra Raymarine.

Finn Hendil
findil@post9.tele.dk



Svar:
Indlæg fra: Lars Andersen
Posteringsdato: 13.August.03 kl. 09:28
Sådan én har jeg osse, men har ikke bemærket problemet. Lidt slør i retningsstabiliteten regner jeg for OK, og har altså ikke hæftet mig ved fænomenet. Som du beskriver det, lyder det af ret meget. Prøv evt. at ringe til en af de 4 servicesteder i DK, f.eks. http://www.lighthouse-navigation.dk/ . Kent er en gammel rotte i maritimt el-udstyr, og det skulle undre mig om ikke han har en mening om sagen.
Noget andet er, at der må fra fabrikken foreligge oplysninger om garanteret max. slør. Det kan Kent sikkert også oplyse om.


Indlæg fra: Finn Hendil
Posteringsdato: 13.August.03 kl. 13:02
Jeg ville meget gerne høre hvilke andre gode servicesteder der findes, jeg tror at Kent holder ferie
Hilsen Finn


Indlæg fra: Lars Andersen
Posteringsdato: 13.August.03 kl. 13:22
Ring til http://www.aagehempel.dk/marine/marineelektronik.htm og få oplyst tlf. på den nærmeste - det må være i Køge.


Indlæg fra: Finn Hendil
Posteringsdato: 13.August.03 kl. 20:54
Jeg er ret interesseret i at få at vide
hvilke justeringer der er bedst til ST2000+
sammen med en Contrast 33.
Altså gain, dæmpning, speed og om der bør
indsættes bredde etc.
Finn Hendil


Indlæg fra: Finn Hendil
Posteringsdato: 26.Oktober.04 kl. 02:14
Efter 2 sæsoner er det lykkedes for mig at finde fejlen på min autopilot. Den håbløse styring skyltes at trækstangen var magnetisk. Mest lige der hvor den står i normal arbejdsstilling. Fejlen fandt jeg ved at fastholde autopiloten, og køre trækstangen ud og ind. Displayet skal så vise samme magnetiske kurs, men den flagrede + og - 12 grader. Jeg fik servicemanden hos Aage Hempel til at pille trækstangen ud, hvorefter jeg med eget medbragte udstyr kunne afmagnetisere trækstangen. Herefter har piloten opført sig helt som de tidligere piloter jeg har haft; altså holde den kurs jeg ønskede. Det er trist at det skulle tage to sæsoner, men det er godt at fejlen er rettet.



Print side | Luk vindue

Forum Software by Web Wiz Forums® version 10.18 - http://www.webwizforums.com
Copyright ©2001-2014 Web Wiz Ltd. - http://www.webwiz.co.uk